آشنایی با سه پایه ها در عکاسی

از گذشته تاکنون دوربین عکاسی سیر تکاملی بسیاری را طی کرده است. هم زمان با این سر تکامل و پیشرفت روز افزون دوربین عکاسی، روز به روز تجهیزات عکاسی نیز دچار تحول و پیشرفت فراوانی شد. امروزه هنر عکاسی همراه است با تجهیزات و ابزار های گوناگونی که به ثبت هر چه  بهتر عکس ها کمک شایانی میکند. حال ممکن است این ابزار و تجهیزات لازمه کار عکاسی باشد و یا ممکن است کاربرد جانبی داشته باشد. یکی از ابزارهایی که همواره دستیار عکاس در بسیاری از مراحل عکاسی میباشد سه پایه ها هستند. سه پایه ها در عکاسی تقریبا از زمان اختراع دوربین همرا با عکاس بوده تا امروزه که شکل پیشرفته تر و کاربردی تری را به خود گرفته است.

سه پایه ها در عکاسی چیست؟

سه پایه (Tripod) وسیله ای است که دوربین روی آن قرار گرفته و میتوان به کمک آن عکس را ثبت کرد. شاید با خود فکر کنید که این ابزار جزو نیازهای اولیه عکاسی نیست. اما امروزه در بسیاری از شاخه های عکاسی میتوان با استفاده از سه پایه عکس هایی با کیفیت غیر قابل مقایسه نسبت به عکاسی روی دست گرفت. در بعضی از شاخه های عکاسی مانند عکاسی از ستارگان، بدون وجود سه پایه، عکاسی و بدست آوردن نتایج قابل قبول، غیر قابل ممکن است.

با استفاده از سه پایه در عکاسی میتوان از لرزش دست و تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر و ثبت عکس جلوگیری کرد. همچنین برای مواقعی که از نوردهی طولانی استفاده می کنیم سه پایه ها به کمک عکاس می آیند.

قیمت سه پایه، نوع جنس، ابعاد، وزن، ارتفاع و شکل آن در بازار متنوع است. جنس سه پایه ها را معمولا از فلزاتی که با دوام و مقاوم در برابر زنگ زدن در عین حال سبک باشند مانند آلومنیوم و منیزیم میسازند. سبک بودن سه پایه مزایای خاص خودش را دارد مانند حمل آسان برای عکاس. اما سه پایه سنگین باعث ایجاد تعادل بیشتر برای دوربین شده و لذا کارایی آن را بهتر میکند. بنابراین انتخاب اول عکاسان حرفه ای سه پایه هایی با وزن سنگین است.

ارتفاع سه پایه ها در عکاسی به وسیله پیچ هایی که در هر کدام از پایه های آن تعبیه شده قابل تغییر هستند. اما در کل ارتفاع سه پایه ها نیز با هم متفاوت است و از کوتاه ترین آن که حدودا ده سانتی متر ارتفاع دارند تا بلندتر از قد انسان موجود هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

تک پایه ها در عکاسی

نوع دیگر از نگه دارنده دوربین وجود دارد که به تک پایه موسوم است. تک پایه ها نسبت به سه پایه ها سبک تر هستند و در نتیجه امکان جابه جایی آسان تر و نگه داشتن آن روی دست به مدت طولانی را برای عکاس فراهم می آورند. همچنین در مکان هایی که امکان استفاده از سه پایه فراهم نیست میتوان تک پایه را جایگزین آن کرد. برای عکاسی پنینگ، حیات وحش و عکاسی ورزشی بهترین گزینه استفاده از تک پایه است.

کاربرد سه پایه ها در عکاسی

از سه پایه ها در عکاسی برای عکس برداری از مواردی که منجر به نتایج بهتر و ثبت عکس های با کیفیت تر میشود استفاده میکنند. برخی از کاربردهای سه پایه را در زیر می خوانید:

عکاسی در شب

عکاسی از ماه و ستارگان

مناظر شهری

حرکت وسایل نقلیه

سلفی گرفتن

مات کردن حرکت آب و آبشار و به طور کلی عکاسی طبیعت

عکاسی در شرایط کم نور بدون استفاده از فلاش

ساخت تصاویر متحرک

ایجاد عکس های پانوراما

ایجاد عکس های HDR

ایجاد اپن فلاش با استفاده از سه پایه

در تاریکی مطلق، دوربین را در حالت سرعت B یا T قرار می دهیم و با استفاده از سه پایه و فلاش می توانیم حالت های خاصی را به وجود بیاوریم. به این گونه که سوژه در یک محدوده مشخص حرکت می کند و با هر بار فلاش زدن ژست سوژه در همان لحظه ثبت شده و می تواند دوباره حالت خود را عوض کند و دوباره با زدن فلاش تصویر او مجددا ثبت می شود. برای تار نشدن عکس بااستفاده از جایگزین برای سه پایه

در مواقعی ممکن است سه پایه همراهتان نباشد. در اینجا ترفندهایی برای مواقعی که قادر به حمل سه پایه نیستید اما مایل یه ثبت سوژه هایی که نیازمند نوردهی طولانی هستند را برایتان فراهم کرده ایم.

دوربین را روی یک سطح امن و محکم قرار دهید، فلش را غیر فعال کنید و با تنظیم یک سرعت شاتر پایین دو ثانیه ای یا طولانی تر آماده عکاسی شوید. حال تایمر خودکار دوربین را فعال کنید و دکمه شاتر را بزنید. صبر کنید تا دوربین کار خودش را انجام داده و از روی حوصله عکس مورد نظر شما را ثبت کند. تا زمانی که تایمر به پایان می رسد، حرکات اضافی دوربین که به دلیل فشردن دکمه شاتر توسط دست شما ایجاد شده اند، از بین رفته و دوربین دوباره به حالت سکون می رسد. لذا دوربین شما آماده عکاسی با زمان نور دهی طولانی و نتایج شفاف و واضح است.

سه پایه های حرفه ای از پیچ های یک چهارم اینچی برای محکم کردن دوربین شما در جای خود بهره می برند. شما می توانید به راحتی پیچ های این چنینی را از فروشگاه های پیچ و مهره فروشی تهیه کنید. برای رهایی از شر یک سه پایه سنگین و بزرگ طی مسافرت، سر یک بطری نوشابه را سوراخ کرده و پیچ را درون آن محکم کنید. حال با مقداری چسب پیچ را در جای خود محکم کنید.ید قبل از خاموش کردن چراغ با استفاده از فوکوس دستی واضح سازی را انجام دهیم.