آشنایی با شیوه های عکاسی

 تاریخچه عکاسی

دوربین عکاسی شبیه به اتاق تاریکی است که ابن هیثم در قرن 5 هجری برای مشاهده کسوف از آن استفاده کرده است.

در قرن شانزدهم میلادی لئوناردو داوینچی در یاداشت های خود  دوربین عکاسی را به نام Camera Obscure نامگذاری کرد. در این مواقع نقاشان فهمیدن یک جعبه تاریکی نظرشان را به خود جلب کرد و نقاشان ایتالیایی برای طراحی مناظر از آن استفاده کردند.

با توجه به گذشت زمان یک ریاضی دان به نام Jerome Cardan با تفکراتی که کرد یک عدسی محدب بر روی دوربین که همان جعبه سیاه نام داشت برای وضوح تصویر قرار داد که اینگونه تصاویر بعدها هم برای چاپ مناسب نبودند.

شیوه عکاسی و استفاده از کاغذ حساس به نور بعدها توانست در سال هایی به صورت حقیقی باعث به تهیه دوربین عکاسی و امکانات چاپ و به وجود آمدن تصویرهای عکاسی شد و عکاسی را کامل کند.

در سالیان پیش دوربین عکاسی زیاد در دست عموم قرار نمی گرفت. برای اولین بار سال ها دوربین عکاسی به ایران آمد. دوربین عکاسی بسیار گران بود و کالایی بود که اکثر نمی توانستند آن را خریداری نمایند.

سبک های عکاسی 

عکاسی مفهومی : عکس هایی که در ذهن قرار می گیرند تا به واقعیت بپیوندند و به وسیله دوربین تلاش می نماید تا عکس از ذهن عکاس گرفته شود.

به وسیله پیشرفته ترین دوربین عکاسی تمامی احساسات به وضوح گرفته می شود.

عکاسی کوبیسم (Cubism) : 

از دیگر سبک های که در نقاشی می توان به آن پی برد سبک کوبیسم است که این سبک نتیجه حاصل به دیدگاه جهان هستی است و نوعی حاصل متفاوت بینش می باشد. در سبک کوبیسم عکس ها معمولا عکسی شلوغ است که با دید اول خیلی به هم ریخته به نظر می آید ولی به منظور عکس می توان پی برد.

عکاسی انتزاعی (Abstract) : 

در عکس های انتزاعی، عکس های رویایی به نظر می رسد به صورتی که تصاویر خیالی به نظر می رسد یا سوژه در اصل  وجود داشته باشد اما عکاس با حذف چیزهای اضافه در تصویر و کادربندی مخصوص تصویری متفاوت از واقعیت ارایه می دهد که عکاس با دید تخیلی خود عکسی را می گیرد و این خود با تصورات عکاس رابطه مستقیمی دارد.

عکاسی ماکرو (Macro) :

تصویر هایی که با چشم قابل دیدن نیستند سوژه های مناسبی برای  عکس های ماکرو هستند . در این گونه عکس ها لازم است لنز مخصوص دوربین با زوم بسیار بالایی انتخاب گردد تا عکس ا سوژه های جالب تری گرفته شود و این شیوه برای عکاس جذاب است.

عکاسی معمای (Architecture) :

همان جور که از نوع سبک مشخص است سوژه ها از نوع ساختمان و بناها می باشد در این صورت عکاس باید ذوق و شوق خود را نسبت به این سبک عکاسی معماری داشته باشد تا بهترین عکس ها را از بناها بگیرد.

عکاسی صنعتی (Industrial) : 

نوعی دیگر از عکاسی که به عکاسی صنعتی مربوط است به معنای عکس گرفتن از محصولات و خدماتی می باشد که هیچگونه ویرایشی در محصول داده نمی شود و همان عکس برای عکاس و مشتری کافی می باشد.

عکاسی تبلیغاتی (Commercial) : 

شاید عکاسی تبلیغاتی با عکاسی صنعتی اشتباه گرفته شود زیرا از نام آن ها پیداست که هر دو شامل تبلیغ یک محصول می باشد ولی عکاسی تبلیغاتی نوعی راه همیشگی بازاریابی است. به این صورت که شامل بهترین حالت برای نشان دادن یک محصول است و در دید اولیه ، مشتری را به سوژه جذب می کند.

عکاسی فاین آرت (Fine art) :

عکس های فاین آرت از نوع عکس های هنری هستند. از این رو هدف اصلی، طرز نگاه عکاس به بیننده است.

عکاسی طبیعت بی جان (Still Life) :

در این نوع سبک از عکاسی، عکاس سعی می نماید تا از اشیای بی جان یا بدون حرکت عکاسی کند. در سبک عکاسی بی جان لازمه آن کادربندی صحیح و ترکیب بندی خلاقانه دارد که این نوع سبک لازمش نور سنجی دقیق است.

عکاسی پرتره (Portrait) :

زمانی که فقط از چهرها، عکاسی می گردد. کادر بندی و نورپردازی از ضروری ترین مسایل و اثرگذار در زمینه عکاسی پرتره می باشد. در این موقع است که عکاس، ترکیبی ار فاین آرت در عکاسی پرتره استفاده می نماید. نورپردازی ها برای موارد مختلف برای عکاسی پرتره وجود دارد که هر کدام از سبک خاصی را استقاده می کنند.

عکاسی مد (Fashion) :

در عکس های که به نام عکاسی مد نامگذاری شده و از نوع عکاسی تبلیغاتی است. چون به نام تبلیغات عکس گرفته می شود پر هزینه می باشد چرا که به مدل های حرفه ای و تجهیزات خاص نیازمند است. در این نوع سبک نقاشی اغلب از لنز تله استفاده می گردد.

-    عکاسی حیات وحش (Wild life- Nature) :

عکاسی حیات وحش نوع دیگر از سبک عکاسی است. همانجور که عکاس می داند عکس گرفتن از پرندگان و حیوانات از نوع عکاسی حیات وحش است.

آموزش عکاسی مقدماتی :

در عکاسی مقدماتی به یکی از سبک های عکاسی پرداخته می شود  و نکات ریز و درشت هم سبک آموزش داده می شود به این صورت که آموزش ها به صورت گام به گام است و در سطح متوسطه و پیشرفته می باشد.

آموزش عکاسی دیجیتال 

درباره آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال شامل چندین دوره می باشد از جمله این دوره ها : مهارت های تنظیم نور در عکاسی و اصول عکاسی و .... است که در این آموزش داده می شود.

تکنیک های عکاسی 

در عکاسی معمولا عکاسان از تکنیک های منحصر به فردی استفاده می کنند که همگی به سبک و علاقه عکاسان بستگی دارد. استفاده از نکات و ترفندها و تجربیات شخصی افراد متخصص است که در دوره عکاسی پیشرفته آموزش داده می شود.

اصول عکاسی 

عکاسان برای عکاسی باید یک سری اصول را یاد بگیرند تا عکس های زیبایی را ایجاد نمایند. اگر چه تهیه یک دوربین با کیفیت اهمیت زیادی دارد اما استفاده درست از دوربین و این که چگونه عکسبرداری نماییم نیز مهم است.

درباره فلش دوربین که سوال همه علاقمندان است که چگونه یک فلش دوربین را بشناسیم. قبل از استفاده از دوربین باید بدانیم فلاش دوربین تا چند متر را در بهر می گیرد. به عنوان نمونه یک فلش با کیفیت، پشتیبانی آن تا 10 متر است.

تکنیک های عکاسی با موبایل 

تکنیک های عکاسی با استفاده موبایل آسان می باشد به شرطی که تکنیک های عکاسی با موبایل را در خود تقویت نمایید.

عکس که با موبایل گرفته می شود معمولا کیفیت پایینی دارند و وقتی که از زوم گوشی استفاده شود کارایی آن حسابی پایین می آید. برای این که عکس خوبی ایجاد نمایید از زوم گوشی استفاده نکنید و ویرایش آن ها را در کامپیوتر انجام دهید.

به این نکته توجه شود که موبایل هایی هستند که دوربین آن ها از زوم اپتیکال دارا است، که استفاده از زوم این دوربین ها مشکلی ندارد و زوم ها کیفیت عکس را کاهش نمی دهند.