آشنایی با عکاسی تبلیغاتی

  آموزش عکاسی تبلیغاتی در دنیای امروز از آموزش های اساسی محسوب می شود. به نظر شما چرا عکاسی تبلیغاتی این اندازه مهم است؟ چرا بازاریاب ها تا این اندازه به تصویر اهمیت می دهند؟ دلیل اهمیت آموزش عکاسی تبلیغاتی این است که وقتی شما به یک تبلیغ نگاه می کنید آنچه که در درجه ی اول توجه شما را جلب می کند تصویر به کار رفته در آن است. تبلیغ چه به صورت پوستر، بنر، کتاب یا هر وسیله ی دیگر باشد اولویت برای شخصی که به آن نگاه می کند، همان تصویر است. عکاسی تبلیغاتی نوعی از تبلیغ است که برای ارائه ی آن از انواع تصاویر استفاده می شود. اگر شما هم به دنبال این نوع تبلیغ هستید با ما همراه باشید تا راهکار های استراتژیک برای عکاسی تبلیغاتی را به شما آموزش دهیم.
 

سیر تکامل عکاسی تبلیغاتی

 
دنیای تبلیغات که همواره با سرعتی غیرقابل تصور در حال پیشرفت است، میلیون‌ ها فرسخ با ماهیتِ قاعده‌ مند عکاسی استودیویی فاصله دارد. دیوید مکنزی اگیلوی، از پیشگامان تبلیغات مدرن، معتقد است که ” هرگز از آزمون و خطا دست نکشید؛ از این طریق، تبلیغاتِ شما همیشه در حال پیشرفت خواهد بود!” این نقل قولِ کوتاه، نقش پر رنگی در دگرگون کردنِ دنیای عکاسی تبلیغاتی داشته است.
 
در نخستین سال‌ های پیدایشِ عکاسی استودیویی، بیشتر عکاسان با مشکلی مشابه روبه‌ رو شدند: چگونه نور کافی را برای نوردهی (exposure) به استودیوی عکاسی بیاوریم؟
عوامل بسیاری سبب بروز مشکلات   می ‌شدند؛
از جمله، لایه‌ های حساسی (emulsion) که به اندازۀ کافی به نور حساس نبودند  تا بتوانند نوردهی کوتاهی را صورت دهند؛ دوربین‌ ها نیز بسیار ابتدایی بودند و روزنۀ دیافراگمی (aperture) به آن صورت وجود نداشت و عکاسان نمی ‌توانستند
برای عکاسی از لنزهای مختلف استفاده کنند.
بسیاری از استودیوها در طبقۀ بالای ساختمان قرار داشتند و دریچه‌ های بسیاری برای تابشِ نور روز وجود داشت.
آب وهوای نامساعد نیز بر عکاسی اثر می ‌گذاشت؛
به عنوان مثال، هوای بارانی یا وجودِ ابرهای سیاه در گسترۀ آسمان، و در نتیجه، مانع شدن از تابش نور خورشید و نوردهی، بر عکاسی تاثیر می ‌گذاشت.
دسترسی به نور فلاش (flash light) محدود بود و در بیشتر مناطق، امکان هیچ گونه دسترسی به آن وجود نداشت.
فلاش‌ های (flash) اولیه هیچ شباهتی به تکنولوژی امروز نداشتند. فلش‌ ها یک بار مصرف بودند؛ اما امروز از هر فلش می ‌توان هزاران بار استفاده کرد. 
 

نکته اول: دقت در نکات

 
باید در ابتدای این آموزش بگوییم که هر تصویر تبلیغاتی یک جریان برای گفتن دارد. کوچک‌ترین جزئیات در عکس می‌تواند بر نظر تماشاگر که در این اینجا در حقیقت خریدار کالا محسوب میشود، تأثیر بگذارد. بنا‌براین در عکاسی تبلیغاتی بیش از هر مؤلفه دیگری باید بر روی نکات دقت داشت. این که چه رنگی در پس‌عرصه کالا خوب است استفاده شود و یا اینکه کالا در کجای کادر قرار بگیرد و چه المان‌هایی در عکس آن را همراهی کند، مؤلفه‌هایی هستند که با بهره برداری از درست آن‌ها و کمی خلاقیت می‌توان بهترین و موفق‌ترین تصویر‌های تبلیغاتی را آفرید. با این وجود در چنین موقعیتی که در کلام به ظاهر بسیار ساده می‌آید، با این وجود مسلما مهارت یافتن و کارشناس شدن در این شاخه هم شبیه حدودا تمام عرصه‌ها، به تمرین، ممارست و کسب تجربه زیاد نیاز دارد.
 

نکته دوم: رنگ یکی از جدی ترین مؤلفه‌ها

 
قلا نیز گفته ایم که رنگ یکی از مهمترین مولفه های عکاسی به شمار میرود. اگر درست استفاده نشود میتواند تاثیر منفی داشته باشد. هرکدام از رنگ‌ها ازلحاظ تصویری احساس مخصوصی را در مخاطب تداعی می‌کند. از اینرو یک رنگ به‌خصوص به‌تنهایی می‌تواند هارمونی جذابی را به تصویر ببخشد. اغلب کمپانی‌ها حاوی یک رنگ یا رنگ‌های ویژه هستند و لوگوی آن‌ها نیز با ترکیبی از همان رنگ یا رنگ‌ها دیزاین می‌شود. بهره برداری از همین رنگ‌ها در عکس تبلیغاتی نیز معمولاً نتیجه مثبتی را به‌ همراه خواهد داشت.
 

نکته سوم: همه‌چیز بستگی به نورپردازی دارد

 
نورپردازی خوب میتواند نتایج تصاویر شما را دوچندان بهبود بخشد. نمونه دیگری از جدی ترین نکته‌ها که در عکاسی تبلیغاتی باید به آن توجه داشت، چگونگی نورپردازی است. عکاسی تبلیغاتی معمولاً در استودیو و با فلاش‌های استودیویی اجرا میشود؛ از اینرو با تعیین موقعیت و کیفیت نور‌ها می‌توان به نورپردازی موردنظر خود رسید. بهره برداری از فیلتر پولاریزه و یک رفلکتور کوچک می‌تواند بسیار کار را جلو بیندازد؛ به علاوه از طرف دیگر با توجه با اینکه یقیناً از چند شاخه نور باید استفاده کرد، خواندن روشنایی هرکدام از فلاش‌ها الزامی است و باید یک نورسنج نیز در دست داشت. از طرف دیگر جهت تنظیم وایت‌بالانس و نوردهی دقیق، بهره برداری از یک کارت خاکستری و کالرچکر نیز پیش نهاد می‌شود.
 
در عکاسی تبلیغاتی باید به نوع کالا نیز توجه داشت، اگر کالا به نوعی مثال یک کیف چرمی است باید به‌گونه‌ای نورپردازی شود که بافت آن به خوبی در عکس به ثبت برسد. معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی با استناد به نوع کالا دیاگرام‌های مخصوصی تعریف می‌شود که تعداد و موقعیت نور‌ها را معین می نماید. و بهره برداری از این دیاگرام‌ها می‌توان به نتیجه روتین و قابل قبولی رسید.
 
در نور‌پردازی تبلیغاتی باید توجه داشت که لوگوی برند کالا بطور کلیً واضح به ثبت برسد و به علاوه از طرف دیگر فرم کالا به خوبی نمایان شود. به علاوه از طرف دیگرً باید توجه داشت که نورپردازی جدی ترین نقش را در فضاسازی تصویر ایفا می‌کند؛ از اینرو به‌گونه‌ای باید به کالا نور تابیده شود که حالت احساسی متناسبی را برای تماشاگر تداعی کند. به نوعی مثال برای عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی معمولاً نور‌های بسیار نرم استفاده می‌شود تا تصویر به روش یکنواخت روشن شود و یا در عکاسی از جواهرات بهره برداری از یک نور تیز و نقطه‌ای مانند اسپات می‌تواند در درخشش نگین‌ها بطور کلیً مؤثر باشد. به خاطر بهره برداری از فلاش‌‌های استودیویی، می‌توان در کسری از ثانیه عکس ها جذابی را ایجاد کرد. تولیدات معلق در هوا و یا بهره برداری از اسپلش آب تکنیک‌هایی هستند که این ایام زیاد استفاده می‌شود.
 

نکته چهارم: از نور روز غافل نشوید

 
همیشه در عکاسی گفته شده است که عکاسی یعنی ثبت نور. بهره برداری از نور طبیعی روز نیز اگر چه تا حدودی از محیط رسمی عکاسی تبلیغاتی به دور است، با این وجود نتیجه بطور کلیً مثبتی را بهمراه دارد. به علاوه از طرف دیگر بهره برداری از این نور برای عکاسی از فضاهای داخلی مانند عکاسی دکوراسیون داخلی و تصویر‌های تبلیغاتی که کمپانی‌های معماری از آن‌ها استفاده می‌کنند بهترین گزینه است.
 
 

نکته پنجم: ابزارهای خوب، برگ برنده

 
بعنوان آخرین نکته باید یادآوری کنیم که در عکاسی تبلیغاتی بر خلاف دیگر ژانر‌های عکاسی، بهمراه داشتن یک سری ابزارهای بطور کلیً ضروری به ذهن خطور میکند. لنز ماکرو اولین ابزاری است که هر عکاس تبلیغاتی خوب است با خود همراه داشته باشد. چرا که معمولاً باید عکاسی در فواصلی نسبتاً نزدیک درمقایسه با سوژه انجام شود و بهمراه نداشتن لنز ماکرو، کمی سخت‌ساز می‌شود. بهره برداری از فیلتر پولاریزه نیز رفله‌ها و بازتاب‌های ناخواسته از سطح کالا را تا حدودی کنترل می‌کند. از طرف دیگر با استناد به اینکه معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی، نور ملایم و نرم بیشتر به کار می‌آید باید سافت‌باکس را نیز در ابزارهای خود بهمراه داشت.
 
تصویر ببخشد. اغلب کمپانی‌ها حاوی یک رنگ یا رنگ‌های ویژه هستند و لوگوی آن‌ها نیز با ترکیبی از همان رنگ یا رنگ‌ها دیزاین می‌شود. بهره برداری از همین رنگ‌ها در عکس تبلیغاتی نیز معمولاً نتیجه مثبتی را به‌ همراه خواهد داشت.