آموزش گرفتن عکس هاي هنري | نکات گرفتن عکس هاي هنري حرفه اي

هنگام ترکيب‌بندي، به خطوط واقعي يا تمثيلي توجه ويژه داشته باشيد. اين خطوط پيشرونده نشان دهنده حرکت يا جهت در عکس هستند. شما با استفاده از اين خط ها نگاه بيننده را به سمتي که مي خواهيد هدايت مي کنيد و اين امکان را برايشان مهيا مي کنيد تا همه زواياي تصوير را بنگرند.

هيچ‌وقت از فلش گوشي خود استفاده نکنيد

يکي از مواردي که هنگام عکاسي با گوشي هوشمند خود بايد هميشه به‌خاطر داشته باشيد، اين است که همواره فلش گوشي خود را خاموش نگه داريد. نور زياد فلش گوشي‌ها اغلب باعث مي‌شود که عکس‌هاي شما زمينه‌ي تاري داشته باشند، رنگ‌هاي عکس مصنوعي شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. اين موارد قطعا نمي‌تواند خوشايند باشد.

هنگام عکاسي در يک محيط تاريک، مي‌توانيد اين گزينه‌ها را به‌جاي فلش گوشي هوشمند امتحان کنيد:

به‌دنبال منبع نور مناسب بگرديد. به‌عنوان مثال، اگر در يک رستوران يا کافه هستيد، به‌دنبال تابلوي نئوني باشيد يا اگر مي‌خواهيد از ميز خود (احتمالا غذاي خود) عکس بگيريد، سعي کنيد از قبل، ميز نزديک به نور يا پنجره را انتخاب کنيد.
از قابليت دامنه‌ي ديناميک بالا (HDR) گوشي خود استفاده کنيد. اين قابليت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهي متفاوت مي‌گيرد و آنها را با هم ترکيب مي‌کند و نتيجه نهايي آن هم عکس‌هاي بهتر با جزئيات مطلوب‌تري است. فقط هنگام عکاسي با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشي خود اطمينان حاصل کنيد.

برای عکاسی حرفه ای محدوديت‌هاي دوربين گوشي خود را بشناسيد

يکي از نکاتي که در عکاسي با موبايل-چه در حين سفر و چه در مواقع ديگر-بايد مدنظر قرار دهيد، اين است که مزايا و معايب دوربين گوشي خود را به‌خوبي بشناسيد. بيشتر گوشي‌ها از دوربين واحد مجهز به لنز وايد بهره مي‌برند، اما آن‌هايي که مجهز به دوربين دوگانه هستند از لحاظ زوم دست کاربر را بازتر مي‌گذارند. در هر صورت اگر قصد داريد تنها با استفاده از دوربين گوشي خود سوژه‌اي در نوک برج ايفل را ثبت کنيد، نااميد خواهيد شد. دوربين گوشي‌ها آن‌قدر کوچک هستند که نمي‌توانند زوم زيادي را به ارمغان بياورند و زوم ديجيتال هم کيفيت نهايي عکس‌ها را کاهش مي‌دهد.

لنز خود را تميز کنيد

اولين مرحله اي که بايد براي شروع عکاسي حرفه اي طي کنيد، پاک کردن لنز دوربينتان است. اين قسمت معمولا در معرض آلودگي قرار دارد که در صورت تميز نبودن آن، عکس هاي شما حالت بلور و غير شفاف به خود مي گيرند. هر زماني که به عکاسي مي رويد، يک تکه پارچه نرم در جيب خود داشته و قبل از شروع به عکاسي، از تميز بودن لنز خود از هر گونه آلودگي مطمئن شويد.

از دکمه ولوم براي سلفي استفاده کنيد

فرض کنيد مي‌خواهيد يک سلفي معمولي بگيريد، هنگامي که قصد فشار دکمه لمسي شاتر را داريد احتمال افتادن موبايل از دست شما بسيار زياد است. فعال کردن قابليت لمس به عنوان شاتر مي‌تواند اين مشکل را تا حدودي بر‌طرف سازد اما همچنان خطر سقوط گوشي وجود دارد. روش ديگر و بهتر استفاده از دکمه ولوم به عنوان شاتر است که البته بستگي به اينکه موبايل را با کدام دست خود گرفته ايد نيز دارد. توجه کنيد که اين ويژگي در همه دستگاه ها در دسترس نيست ولي مي‌توانيد از ساير برنامه هاي عکاسي که از اين قابليت پشتيباني مي‌کنند استفاده کنيد. توجه کنيد که ممکن است اين تنظيمات به صورت پيش‌فرض فعال نباشد و بايد با مراجعه به منو تنظيمات دوربين اين ويژگي را فعال کنيد.

از قوانين ترکيبي بهره ببريد

بسياري از موارد که حين ثبت تصوير خودنمايي مي کنند، در واقع موضوعات خوبي براي عکس شما نيستند. به عنوان مثال قرار دادن افق در ميانه تصوير تصويري ناهماهنگ را توليد مي کند، چرا که بيننده نمي تواند در مورد اين موضوع که اول به زمين توجه کند يا آسمان تصميم گيري خوبي داشته باشد. يادگيري برخي قوانين ساده ترکيبي تصاوير مي تواند تفاوت فاحشي در کيفيت عکس هاي توليدي شما به وجود آورد.

عکاسي پياپي يا فيلم‌برداري 4K


عکاسي پياپي در زماني که مشغول گرفتن عکس از افراد هستيد، بهترين گزينه است. به عنوان نمونه نمي‌توان کودک را مجبور کرد در حالتي که ما براي عکاسي با گوشي مد نظر داريم قرار بگيرد. همچنين حين گرفتن عکس‌هاي دست جمعي، هميشه چشم يک نفر بسته مي‌ماند! روي هم رفته، در زماني که احتمال هر گونه حرکت توسط سوژه وجود داشته و يا متحرک بودن خاصيت اصلي سوژه است، حتما از حالت عکاسي پياپي (Burst Mode) استفاده کنيد. به عنوان نمونه‌اي ديگر مي‌توان به گرفتن عکس با گوشي از افراد در حال انجام حرکات ورزشي اشاره کرد.

فضاي منفي

در هر عکس دو فضا وجود دارد

  • فضاي مثبت (سوژه‌ي اصلي را نشان مي‌دهد)
  • فضاي منفي (معمولا پس‌زمينه‌ي تصوير است)
  • بايد حواستان باشد که چه اتفاقي در فضاي منفي عکس مي‌افتد. شما بايد بر روي سوژه‌ي اصلي عکس تاکيد داشته باشيد نه اينکه آن را محدود کنيد.

عمق

عمق باعث مي‌شود که عکس حالت سه بعدي پيدا کند و حس غني‌تري را به ما بدهد. موارد زير در اين زمينه به شما کمک مي‌کند:
 

  • خطوط موازي که در فواصل دور به يک نقطه مي‌رسند.
  • عکاسي در مه، عکس‌هاي شما را لايه لايه به نظر مي‌رساند.
  • تن (حجم را از طريق رنگ منتقل مي‌کند؛ به طوري که اشياي تيره‌تر نزديک‌تر و اشياي روشن‌تر، دور‌تر به نظر مي‌رسند).
  • عمق ميدان (اگر شما پس‌زمينه را تار کنيد، اشياي شفاف نزديک‌تر و اشياي مات دورتر به نظر مي‌رسند).

کادر‌ها را امتحان کنيد

چهارچوب يک عکس، در جلوه آن تاثير زيادي دارد. سعي کنيد يک سوژه را در کادرهاي مختلف بسنجيد، اصولا عکاس اين کاره کسي است که عکس را قبل از گرفتن ببيند با وجود اين، دوربين‌هاي ديجيتال هزينه اين کار را پايين آورده. پس تا جايي که مي‌توانيد از هر سوژه چند عکس با کادر بندي‌هاي مختلف بگيريد، براي اين کار از زوم دوربين استفاده کنيد. زاويه ديد را عوض کنيد، موقعيت سوژه اصلي را در کادر جابه جا کنيد يا فاصله خودتان و سوژه را تغيير دهيد. اگر بخواهيد کادر عکس‌ها را روي کامپيوتر تغيير دهيد، بايد در برنامه ويرايش عکس، تصوير را  crop کنيد.

داشتن ديد هنرمندانه

هنرمند پيش از شروع کار، بايد يک ديد کلي و هنرمندانه درباره‌ي نتيجه‌ي کار داشته باشد.

داشتن يک ايده

تمامي مفهوم هنرهاي زيبا در انتقال يک ايده، يک پيام يا يک احساس، خلاصه مي‌شود. هنرمند بايد پيامي براي منتقل کردن در آثارش داشته باشد. اين ايده يا پيام مي‌تواند چيز ساده‌اي مانند يک کلمه باشد مثل ترک کردن يا يک عبارت کامل مانند کاوش درباره‌ي تاثير ماه بر جذر و مد. اين کلمه يا عبارت، يک نقطه‌ي شروع براي کار است؛ مثل يک فرضيه.
تکنيک
کاري که براي نمايش نگرش و ايده‌ي خود انجام مي‌دهيد بايد از ثبات برخوردار باشد. تمامي کارها زماني که در کنار هم قرار مي‌گيرند بايد شباهت‌هايي داشته باشند. اغلب هنرمندان، براي هر ايده، از يک مديوم يکسان استفاده مي‌کنند.