عکاسی صنعتی چیست

 هنر عکاسی مانند بسیاری از هنرهای دیگر به منظور تشخیص آسان هر دسته از این هنر به شاخه های گوناگون تقسیم بندی شده است. هر شاخه ی پدید آمده در عکاسی به منظور تامین نیازهای مختلف افراد و جامعه به وجود آمده است. حال این نیاز ممکن است نیاز روحی خود عکاس به روی آوردن به این هنر یا شناساندن محصولات مختلف یک شرکت یا آگاهی دادن به مردم نسبت به دنیای پیرامون آنها باشد. عکاسی صنعتی ، طبیعت، معماری، حیات وحش، خبری، تبلیغاتی و تجاری از جمله شاخه های مختلف عکاسی میباشد. در اینجا نوشتاری از کتاب عکاسی پیشرفته از مایکل لنگفورد را در زمینه مفهوم عکاسی صنعتی و تجاری برایتان تهیه کرده ایم.

مفهوم عکاسی صنعتی و تجاری

عکاسی صنعتی و تجاری شامل نیاز عمومی تجارت و صنعت به عکاسی است. اغلب مشتری های آن صاحبان مشاغلی در نزدیکی شما هستند. اما بعضی مواقع در نواحی مختلف نیز قرار دارند، مانند زمانی که برای شرکت های درون یک مجموعه بزرگ کار می کنید. طیف مشتری های آن از مشاورین حقوقی، بنگاه های معاملات ملکی، صنایع روشنایی محلی و انجمن های شهری گرفته تا کارخانجات بسیار عظیم و شرکت های ترکیبی معظم که در سطح بین المللی فعالیت دارند را شامل میشود.
عکس شما ممکن است برای نمایش وجه عمومی خوبی از یک شرکت استفاده شود. احتمال دارد نیاز به ثبت روند تولید محصولات یا احداث مجموعه ساختمان جدید باشد. بعضی از عکس ها همراه اطلاعیه ای رسمی در صفحات ویرایش شده مجلات چاپ می شوند. بعضی دیگر در کاتالوگ ها، بروشورها و گزارشات داخلی شرکت به چاپ میرسند.
ممکن است عکس ها عنصری اساسی در برنامه تعلیم کارمندان باشند، یا از آن ها به عنوان مدارک قانونی یا ثبت در آرشیو استفاده گردد. احتمال دارد کار به تهیه عکس ها و ترنسپرنت ها ختم نشود و نیاز به کار ویدیویی جهت نمایش چند رسانه ای نیز باشد. وقتی مشتری شما یک شرکت باشد گرفتن اطلاعات درباره وجهه شرکت و خط مشی تبلیغاتی آن بسیار مهم است.
به دلیل طیف گسترده موضوعاتی (تبلیغ سرویس ها و محصولات مختلف، روابط عمومی، پرتره کارمندان و غیره) که باید در عکاسی تجاری و صنعتی پوشش دهید، ممکن است مجبور به کار در محل یا استدیو باشبد و باید مهارت بسیار بالایی در چندین نوع عکاسی مانند طبیعت بی جان، عکاسی ویرایشی یا پرتره نگاری داشته باشید. از سوی دیگر شاید خواهان داشتن فقط یک تخصص در عکاسی تجاری باشید. ارتباط استدیوهای بزرگ تجاری_صنعتی با روابط عمومی شرکت ها یک مجموعه کامل را ایجاد می کند. این امر گروه عکاسان، طراحان گرافیک، نویسندگان، مسئولین تبلیغات و بازاریاب ها را مجتمع می کند. نتیجه، گروهی کامل است. احتمالا مذاکره مقدماتی ( معرفی محصول جدید نسبت به قدرت خرید مشتری)، اطلاع رسانی مطبوعاتی، تبلیغاتی عمومی و تخصصی بروشورها و کتاب راهنما برای مصرف کنندگان مشتری همگی در یکجا و هماهنگ انجام میشود. پیشرفت تصویر سازی الکترونیک موجب روی آوردن عکاسی کاتالوگ و بروشور به آن گشته و اغلب ضمیمه استدیوهای طراحی گرافیک شده است. اینک برای تهیه صفحات چاپی به راحتی می توان صفحه بندی ها را مستقیما از طریق کانال های انتشارات رومیزی تغذیه نمود.
تعداد کمی از شرکت های صنعتی دارای بخش کوچک عکاسی اختصاصی هستند و یکی دو کارمند عکاس را استخدام می کنند. به عنوان یک کارمند عکاس وابسته به کارفرمای خود ممکن است درگیر چند نوع عکاسی متفاوت شوید. مثلا شاید بر روابط عمومی، عکاسی علمی، پرتره نگاری یا طبیعت بی جان کار کنید. از آنجا که کارمندان عکاس برای یک شرکت خاص کار می کنند ناگزیر آگاهی کامل از رسانه مورد استفاده پخش تصاویر و خط مشی تبلیغاتی شرکت دارند. آن ها با پرسنل و موقعیت مکانی شرکت نیز آشنا هستند. چنین واحدهایی ممکن است برای مقاصد عام طراحی شده باشند یا خود قسمتی از یک روابط عمومی بزرگ تر باشند.
عکاس می تواند با توجه به روحیات و علمی که از خود دارد به هر یک از شاخه های عکاسی روی آورد. اما این را به خاطر داشته باشید تمام شاخه های عکاسی اعم از پرتره، خبری، صنعتی و تجاری، تبلیغاتی، مد و فشن علاوه بر دانش کافی در زمینه شناخت دوربین، نور و زاوایای مختلف نور، نیازمند به کارگیری قدرت خلاقیت و ایده پردازی می باشد. در صورت ترکیب دانش فنی و ایده و خلاقیت است که هنرمند می تواند در تمام شاخه های عکاسی موفق و پیشرو باشد.