تجهیزات آتلیه عکاسی و آشنایی با آنها

 همانطور که میدانید هنر عکاسی دارای ژانرها و شاخه های گوناگون میباشد. هر کدام از شاخه های عکاسی نیازمند تجهیزات مورد نیاز خود است. اما در این بین عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و پرتره نیازمند تجهیزات گوناگونی میباشد. از مکانی مناسب برای عکاسی گرفته تا وسایل نورپردازی. ویزوریو در مقاله آشنایی با تجهیزات آتلیه ها سعی دارد تا بعضی از وسایل ضروری موجود در آتلیه ها که مورد استفاده بسیار قرار میگیرد را در اختیار شما قرار دهد.

تجهیزات مورد استفاده در آتلیه ها
سافت باکس
اکتاباکس
اسنوت
شیدر
زنبوری
خیمه نور
کاسه استاندارد
کاسه بک گراند
چترها
پانتوگراف
رادیو فلاش
فون ها
سافت باکس: یک از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات آتلیه ها سافت باکس ها میباشند. سافت باکس نوعی دیفیوژر است و سایز های متنوعی دارد. بزرگترین سایز آن 3.4 است و چون مستطیلی شکل است برای پرتره قدی مناسب می باشد. داخل سافت باکس ممکن است طلایی، نقره ای و یا سفید باشد که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. در صورت نقره ای بودن داخل سافت باکس، 100 % نور را بازتاب می دهد، در صورت طلایی بودن نیز 100 % نور را بازتاب میدهد با این تفاوت که نور گرمی را تولید میکند. و بلخره در صورت سفید بودن 98 % نور را بازتاب میدهد. ولی پرکابرد ترین و رایج ترین سافت باکس رنگ نقره ای میباشد.
اکتاباکس: شبیه سافت باکس می باشد ولی چند ضلعی است. به دلیل پهنای نور زیادی که دارد بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
اسنوت: منبع نور نقطه ای است که به آن خرطومی هم گفته می شود. برای تاکید یک بخش از سوژه و نورپردازی یک قسمت خاص از این وسیله استفاده میشود.
شیدر: متشکل از 4 تیغه ی تاریک که به کمک آنها جهت نور را تعیین می کنیم.
زنبوری: ظاهر آن شبیه کندو زنبور است و باعث شکست نور می شود و استفاده صنعتی دارد. برای مثال در مواردی که بخواهیم بافت شیء را مشخص کنیم از زنبوری استفاده میشود.
خیمه نور: یکی از ضروری ترین و پر کاربردترین وسایل در عکاسی تبلیغاتی است. برای عکاسی از ظروف سفالی،
چینی، بلور و … که انعکاس زیادی دارند مناسب است. هر کدام از لبه های خیمه ی نور مانند یک دیفیوژر عمل می کنند.
کاسه استاندارد: یکی از اصلی ترین وسایلی که روی فلاش ها برای مشخص کردن محدوده نور تعبیه می شود کاسه استاندارد میباشد. وظیفه اصلی کاسه استاندارد جلوگیری از پراکنده شدن نور فلاش میباشد.
کاسه بک گراند: مخصوص نور پشت است و بک گراند را روشن می کند.
چتر: چتر ها از دو نوع تشکیل شده اند. این وسیله پرکاربرد یا رفلکتور هستند یا دیفیوژر که در هر دو صورت نور را طوری پخش می کنند که در مرکز نور بیشتر و در اطراف نور کمتری داریم.
چتر رفلکتور: لایه بیرونی سیاه و لایه داخلی طلایی ، سفید یا نقره ای است.
چتر دیفیوژر: لایه بیرونی و داخلی هر دو سفید هستند.
پانتو گراف: بجای استفاده از سه پای برای فلاش ها از پانتو گراف در تجهیزات آتلیه ها می توان استفاده کرد. پانتوگراف ریلی است که از سقف آویزان است و نورها روی آن وصل شده و قابلیت حرکت و جابجایی دارد.
رادیو فلاش: وسیله ای برای همزمان کردن نور فلاش هاست. رادیو فلاش ها از دو قسمت تشکیل شده است. فرستنده و گیرنده. فرستنده ی آن بالای دوربین، در محل اتصال فلاش وصل می شود. گیرنده نیز به نور اصلی وصل میشود. صدای شاتر باعث تحریک فرستنده می شود و با تحریک فرستنده گیرنده هم تحریک شده و هر دو در یک زمان نور خود را تخلیه میکنند.
این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است فلاش ها از یک مارک باشند، چون چشم های الکترونی شبیه هم هستند.
فون ها: یک از مهم ترین ابزارها در آتلیه فون ها هستند. فون ها دارای رنگ و ابعاد گوناگون میباشد که هرکدام برای مصرف خاصی در نظر گرفته میشود. رنگ های مشکی، سفید و خاکستری بیشترین کاربرد را در بین آتلیه ها دارا میباشد.
مدلینگ: نور مداوم و عادی واقع در فلاش که یک نور پیش فرض به عکاس می دهد تا بفهمد نور فلاشی که به سوژه
می خورد در چه اندازه ای است و چه زوایایی را پوشش می دهد.