نکات عکاسی از طبیعت

 به جرات میتوان گفت یکی از لذت بخش ترین ژانرهای عکاسی ، عکاسی از طبیعت است. عکاسی طبیعت سرشار از حس زندگی ست که مورد علاقه بسیاری از عکاسان حرفه ای و آماتور می باشد. در این سبک توجه عکاس به محیط طبیعی اطراف معطوف است که شامل عکاسی از مناظر طبیعی، حیات وحش شامل حشرات و پرندگان، عکاسی از زیر آب و دریا و عکاسی از ابرها میباشد. معمولا این ژانر را با عکاسی لند اسکیپ یا منظره اشتباه می گیرند. در عکاسی لند اسکیپ بخشی از محیط طبیعی همراه با سوژه انسانی یا سازه های ساخت دست انسان به تصویر کشیده میشود. اما در عکاسی از طبیعت ملاک فقط عکاسی از محیط طبیعی بدون حضور انسان یا سازه های انسانی است.

در این ژانر از عکاسی نیازمند داشتن انواع لنز با فاصله کانونی مختلف می باشید. و همچنین در مورد خودتان نیز داشتن صبر و شکیبایی نیز از موارد مهم در عکاسی از طبیعت می باشد. یکی از محاسنی که عکاسی از طبیعت دارد وفور سوژه در اطرافتان است. شما می توانید حتی از باغچه منزل خود سوژه های ناب شکار کنید. معمولا حرفه ای تر ها دنبال مکان های بکر در فصول مختلف هستند تا بتوانند دست به خلق آثاری چشم نواز بزنند.

عکاسی طبیعت دارای نکات ریز ولی بسیار پر اهمیت است که در این مقاله سعی شده به طور خلاصه آن ها را بررسی کنیم.

استفاده از لنز واید در عکاسی طبیعت

از آنجایی که می خاهیم پهنه وسیعی از سوژه طبیعی خود را به ثبت برسانیم لنز واید مناسب این هدف ما میباشد. همچنین استفاده از لنز واید در عکاسی طبیعت باعث ایجاد عمق و نمای پرسپکتیو می شود. برای ثبت عکس از حشرات و گل ها نیز میتوان از لنز ماکرو استفاده کرد.

دریچه دیافراگم مورد نیاز برای عکاسی طبیعت

هدف اصلی در عکاسی از طبیعت ایجاد عمق و سه بعدی بودن در تصویر است. به همین دلیل دریچه دیافراگم کوچک پیشنهاد میشود. اعدادی مانند f16 تا f22 اعداد مناسبی برای این منظور هستند. همچنین انتخاب این محدوده از اعداد برای ایجاد وضوح تصویر بالا به کار میرود.

استفاده از فیلتر مناسب در عکاسی طبیعت

برای عکاسی طبیعت معمولا از دو نوع فیلتر استفاده می کنند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد.

فیلتر پلاریزه: این فیلتر از شدت نور کم میکند و آسمان را تیره تر میکند. زمانی که در آسمان ابر باشد تیرگی آسمان با روشنی ابرها تضاد چشم نوازی را ایجاد میکند.

فیلتر ND یا خنثی: از این فیلتر نیز برای جلوگیری از ورود نور زیاد به لنز استفاده میشود.

استفاده از سه پایه

در عکاسی از طبیعت پیشنهاد میشود که از سه پایه استفاده شود. هنگام استفاده از لنز تله ممکن است لرزش های کوچکی پدید بیاید که این لزوم استفاده از سه پایه را ایجاب میکند. همچنین هنگام استفاده از دیفراگم های بسته و انتخاب سرعت شاتر پایین برای ثبت حرکات آب استفاده از سه پایه برای عکس های شارپ الزامی ست.

استفاده از فرمت raw

به جای استفاده از فرمت پیش فرض دوربین یعنی jpeg از فرمت raw استفاده کنید. گرچه که این فرمت تصویر فضای زیادی را در حافظه دوربین اشغال میکند اما که هنگام ویرایش عکس دستتان برای ایجاد تغییرات دلخواه باز است.

استفاده از ساعت طلایی

ساعات طلایی یعنی یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید. بهترین تایم برای خلق آثاری به یاد ماندنی. پس از گلدن تایم غافل نشوید.

تا اینجا عکاسی طبیعت ساده به نظر می رسد. ولی اشتباه نکنید. بسیاری از عکاسان حرفه ای برای شکار صحنه ای به ظاهر آسان در طبیعت ساعت ها منتظر لحظه ای ناب می مانند تا تصویری جدید و جذاب خلق کنند. اگه علاقه مند به گردش در طبیعت هستید می توانید این علاقه را با هنر عکاسی درامیزید و ببینید که می توانید چه هنری خلق کنید.