فلاش عکاسی چیست؟

 فلاش دوربین عکاسی چیست؟

گاهی ممکن است برای عکاسی کردن، در شرایط نوری مناسبی نباشید. تمام تنظیمات نوردهی دوربین عکاسی را امتحان می کنید ولی باز هم به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی کنید. در این گونه مواقع فلاش ها همراهان خوبی برای جبران نوردهی نامطلوب برای عکاسی هستند.
فلاش ها که دارای انواع مختلفی هستند برای نورپردازی صحنه های تاریک و یا دارای نور کم که تنظیمات دوربین قادر به ثبت آنها نیست ساخته شده اند.

انواع فلاش ها در عکاسی

فلاش ها دارای انواع متعددی می باشند که بسته به نوع فعالیت عکاس، مورد استفاده قرار میگیرد.
 

فلاش دستی

در این نوع flash عکاس قادر به کم یا زیاد کردن قدرت نوردهی نیست و نور خارج شده از فلاش به صورت یکنواخت به سمت سوژه پرتاب میشود.
 

فلاش خودکار

این نوع flash قادر به اندازه گیری نور محیط بوده و با توجه به شرایط نوری مختلف نور را به سمت سوژه پرتاب می کند.
 

فلاش TTL

در این نوع flash از طریق نورسنج دوربین، نور وارد شده به دوربین اندازه گیری شده و بر حسب آن به سوژه نور تابانده می شود.
 

کاربرد فلاش در عکاسی

برخلاف تصور همگان وظیفه flash فقط جبران نوردهی در شرایط نامطلوب نوری نیست بلکه با این وسیله قادر به انجام کارهای دیگر نیز خواهی بود.
 
خارج ساختن موضوع از حالت ضد نور یا سلوئت
رفع و یا تعدیل سایه های نامطلوب : در زیر نور آفتاب هم می توان از flash استفاده کرد (برای اینکه سایه ها را کمرنگ کنیم).
منبعی برای ترکیب با منابع نوری دیگر : اگر در مکانی بخواهیم عکس بگیریم که فقط تا یک سوژه خاص نورسنجی امکان دارد و فضای پشت آن تاریک می افتد باید گزینه slow synchronization فعال باشد. یعنی پرده شاتر را آهسته باز و بسته می کند. یا اینکه
سرعت شاتر را کم کنید.
فیکس (منجمد کردن) سوژه های متحرک در محیط کم نور : به عنوان یک نور مقطعی flash می تواند سوژه را فیکس کند و از حالت کشدار خارج کند.
خلق حالت های خاص(open flash) : در تاریکی مطلق دوربین را در حالت B یا T ، قرار می دهیم و با استفاده از سه پایه و flash می توانیم حالت های خاصی را به وجود بیاوریم. به این گونه که سوژه در یک محدوده مشخص حرکت می کند و با هر بار flash زدن ژست سوژه در همان لحظه ثبت شده و می تواند دوباره حالت خود را عوض کند و دوباره با زدن flash تصویر او مجدداً ثبت می شود. برای تار نشدن عکس باید قبل از خاموش کردن چراغ با استفاده از فوکوس دستی واضح سازی را انجام دهیم.